[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های حرکتی بر کارکردهای اجرایی و توانایی‌های شناختی سالمندان دارای معلولیت حرکتی
زهرا ایزانلو*
استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، ایران
چکیده:   (112 مشاهده)

مقدمه: سالمندان معلول حرکتی، مشکلات اساسی در کارکردهای اجرایی و متعاقب آن مشکلات شناختی دارند و به همین علت ناکامی بیشتری را تجربه می­کنند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های حرکتی بر کارکردهای اجرایی و توانایی­های شناختی سالمندان دارای معلولیت حرکتی شهر بجنورد انجام شد.
روش کار: روش پژوهــش از نــوع نیمــه تجربــی و پیش­آزمــون، پس­آزمــون بــا گــروه کنتــرل بــود. جامعــه آمــاری شــامل کلیه سالمندان شهر بجنورد در سال 1402 بودنــد کــه 30 نفــر (15 نفر گــروه آزمایــش و 15 نفــر گــروه کنتــرل) بــه روش نمونــه­گیــری در دســترس انتخــاب شــدند. ابــزار گــردآوری داده­هــا پرسشـنامه­هـای کارکردهای اجرایی جیویا پتر و همکاران (2000) و پرسشـنامه توانایی­های شناختی نجاتی (1392) بـود. مداخلـه مهارت­های حرکتی در 18 جلسه 45 دقیقه­ای و هفته­ای 3 بار، بـر روی گـروه آزمـایش انجـام شـد و گـروه کنتـرل هیـچ­گونـه مداخلـه­ای دریافـت نکردنـد. تجزیـه و تحلیـل داده­هـا بـا آزمـون­هـای توصیفـی (میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد) و تحلیـل کوواریانـس و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسـخه 24 انجـام شـد. میـزان P کمتـر از 05/0 معنـی­داری در نظـر گرفتـه شـد.
یافته­ ها: در متغیـر کارکردهای اجرایی، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 74/9±55/158 و در پـس آزمـون 25/11±82/189 و در متغیـر توانایی­های شناختی، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 82/5±87/31 و در پـس آزمـون 93/6±15/42 بـه دسـت آمـد. نتایـج تحلیـل کوواریانـس نیـز نشـان داد کـه آموزش مهارت­های حرکتی بر کارکردهای اجرایی و توانایی­های شناختی سالمندان دارای معلولیت حرکتی تاثیـر داشـت (01/0P <).  
نتیجه ­گیری: بـر اسـاس یافتـه­هـای پژوهـش، از مداخله مهارت­های حرکتی بـرای بهبود کارکردهای اجرایی و توانایی­های شناختی سالمندان دارای معلولیت حرکتی مـی­تـوان اسـتفاده کـرد.

 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه­ها: توانایی­های شناختی، سالمندان، کارکردهای اجرایی، مهارت­های حرکتی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی سالمندی
دریافت: 1402/6/21 | پذیرش: 1402/7/9 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

izanloo Z. The effectiveness of motor skills training on executive functions and cognitive abilities of the elderly with motor disabilities. joge 2024; 9 (1)
URL: http://joge.ir/article-1-654-fa.html

ایزانلو زهرا. اثربخشی آموزش مهارت‌های حرکتی بر کارکردهای اجرایی و توانایی‌های شناختی سالمندان دارای معلولیت حرکتی. سالمندشناسی. 1403; 9 (1)

URL: http://joge.ir/article-1-654-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645